Viikon tehtävänämme oli suunnitella yrityksellemme toimintasuunnitelma yrityksen viestinnästä ja näkyvyydestä netissä.
Yrityksemme on leivontatarvikkeita myyvä nettikauppa. Asiakaskunnan toivomme olevan mahdollisimman laaja, sillä leivonta harrastuksena ei katso ikää - tämän vuoksi päätimmekin tavoitella asiakkaitamme aluksi perustamalla kotisivut ja facebook-sivut.
Kotisivuilta löytäisi infoa meistä, myytävillä olevista tuotteistamme, ja siellä olisi linkki verkkokauppaamme, sekä linkit blogiimme ja facebook-sivuillemme. Kotisivut puhuttelevat vanhempaa asiakaskuntaa: vanhempien netinkäyttäjien keskuudessa omat kotisivut tuovat yritykselle luotettavuutta. Aktivoidaksemme kotisivuilla vierailevia asiakkaita ajattelimme sisällyttää sivuille myös palauteboxin. Palautteenannon ideana olisi saada niin positiivista kuin negatiivista palautetta tuotteistamme ja kotisivuistamme. Asiakas saa pienen alennuskoodin sähköpostiinsa palautteenannosta, jota hyödyntäen hän säästää ensi tilauksestaan pienen summan. Näin kumpikin osapuoli hyötyy tilanteesta: me saamme arvokasta palautetta, jotta voimme kehittyä paremmaksi yritykseksi ja asiakas säästää rahaa.
Blogiin aiomme päivittää leivontareseptejä, joissa käytämme omaa tuotevalikoimaamme. Ilmoitamme ja linkaamme käyttämiä tuotteitamme ja lisäämme postauksiimme houkuttelevia kuvia leipomuksistamme. Näin leivonnasta kiinnostunut löytää meidän blogimme ja kiinnostuu mahdollisesti yrityksestämme. Blogin kautta yrityksemme tavoittaa henkilökohtaisemmalla tasolla: potentiaalisen asiakkaan asennoituminen verkkokauppaamme, ja meihin yrityksenä, on blogin lukijalle tutumpi ja rennompi.
Facebook-sivuille linkkaamme blogipostauksia, tuotekatsauksia, arvontoja ja give away infoja. Lisäksi päivitämme välillä pieniä kepeitä arkisia askareita, jotta saamme näkyvyyttä sivusta tykänneiden newsfeedissä. Blogipostauksien linkkaaminen facebookiin tuo postauksille ajankohtaista näkyvyyttä. Tuotteiden esille nostaminen taas saa asiakkaat käymään verkkokauppamme puolella. Arvontojen ja pienien give awayden ideana on saada lisää näkyvyyttä facebookissa ja saada asiakkaamme osallistumaan. Kummankin kaltaisissa statuksissa toivoisimme ihmisiä tykkäämään statuksesta itsestään (ja toivottavaa olisi myös tykätä sivustamme facebookissa!) sekä toivoisimme statuksen eteenpäin jakamista. Tykkääminen ja jakaminen ovat vain muutaman klikkauksen tehtäviä, mutta klikkausket tuovat meille paljon haluttua näkyvyyttä. Nuorille asiakkaille facebookissa oleva tykkäysmäärä kertoo paljon yrityksen trendikkyydestä ja turvallisuudesta.
Tulevaisuutta ajatellen voisimme harkita Instagram-tiliä, jonne postaisimme leipomuksiamme ja arvontainfoja, jotka ohjailisivat ihmisiä taas facebookin ja muiden sivustojemme puolelle. Mahdollisen mobiilisovelluksen kehittäminen olisi myös pitkällä kaavalla tähtäimessä. Mobiilisovellus voisi toimia yhdessä verkkokaupan kanssa ja sieltä voisi mahdollisesti selailla reseptejä.
Sara P.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti